Det sexy firma

(uddrag af essayet Budskab, Bullshit & Bundlinje)

 

Hvis man opfatter noget som sexy, er det et udtryk for, at man bliver tiltrukket af det. Måske lidt dyrisk, men det passer fint på os mennesker. Og det er lige præcis det, vi ønsker, når vi forfatter budskaber og arbejder med grafisk design: at tiltrække kunder.

 

En kvinde kan være sexy, det kan et produkt også, og en virksomhed, ja selv en mand skal efter sigende kunne være det.

 

Kunder og ikke mindst potentielle kunder skulle gerne opfatte jeres virksomhed som sexy. Problemet er bare, at man ikke selv må sige det. Fortæl gerne om jeres kompetencer, priser, ydelser osv., men sig aldrig, at I er en sexy virksomhed.

 

Den kvinde, der fortæller dig, at hun er sexy, er det ikke. Den fyr, der fortæller dig, at han er lækker, er det heller ikke. Folk, der siger sådan noget om sig selv, fremstår selvglade og arrogante, og det er ikke særligt sexede egenskaber, uanset hvor flot man måtte være.

 

At være sexy er noget, man ER, det er noget, man viser i sin fremtoning, stemmeføring, ordvalg, påklædning, kropssprog, det hele. Det eneste, man IKKE gør, er at sige det selv. Det er den sikre fejl, der får det hele til at ramle sammen. Den fejl, der neutraliserer alt det andet. ”JEG ER SEXY” – nej du er ej … Det var du måske før, du åbnede munden, men ikke længere.

 

Og lige præcis den fælde falder mange virksomheder i, når de skriver om sig selv.

 

  • Vi er dygtige fagfolk
  • Vi yder en god service
  • Vi leverer produkter af høj kvalitet

 

Med andre ord: VI ER SEXY.

 

Nej I er ikke, det har I lige ødelagt. Sådan en gang subjektivt vrøvl kan fortolkes på lige så mange måder, som der bor mennesker på denne jord. Det er hermed klassificeret som bullshit.

 

De tre udsagn siger nemlig lige præcis INTET. Det er et forsøg på at være sexy ved at fortælle, at man er det, i stedet for at VISE det, og det virker ikke.

 

Men hvordan kan man vise det uden at sige det? Lad os prøve at omformulere:

 

Vi er dygtige fagfolk: ”Dygtige” duer ikke, det er helt og holdent et fortolkningsspørgsmål. Fortæl i stedet, at jeres fagfolk alle har bestået den og den eksamen, og at de lægger hovedet på blokken på, at alle mekaniske samlinger har en maks. tolerance på +/– 0,002 mm, og at hver eneste samling bliver efterkontrolleret med et højpræcisionslaserinstrument benævnt med type. DET fortæller noget om faglig dygtighed.

 

Vi yder en god service: igen et håbløst udsagn, da god service kan betyde alt fra elendig til fantastisk service. Sig i stedet, at man som kunde aldrig kommer til at vente mere end fem minutter ved telefoniske henvendelser og aldrig mere end 24 timer ved henvendelse til supporten, fra det øjeblik sagen er oprettet. Sig, at man altid vil få oplyst, hvem ens faste kontaktperson er, eller at varen altid afsendes indenfor 24 timer. DET siger noget om service.

 

Vi leverer høj kvalitet: et udsagn, der straks afføder et modspørgsmål: HVAD mener I er høj kvalitet? Det duer ikke. Skriv i stedet, at produktet er fremstillet i naturligt tørret canadisk kernetræ uden knaster, slebet med den og den type sandkorn og efterbehandlet med en specifik nanoteknologisk olie. DET siger noget om kvalitet, og selv folk, der ikke har forstand på produktet, vil fornemme, at her er tale om noget virkelig godt.

 

Jeg havde engang en kunde, der fortalte på sit website, at deres personale – som var kontorfolk – var velsoignerede og gik i renvaskede uniformer. Min første tanke var, at de måtte have haft alvorlige problemer med personalets hygiejne, siden de var nødt til at skrive sådan, men det var ikke tilfældet, fortalte direktøren mig. Han var bare stolt over, at hans personale havde fået flotte uniformer, og ville gerne opfattes som et firma med styr på tingene. Men at være ren og hygiejnisk er noget, man er, ikke noget man blærer sig med endsige gør opmærksom på.

 

Og det samme gælder for den sexy virksomhed eller det sexy produkt. Jeg kan ikke lade være med at tænke på Apples iPod. Det var et sindssygt sexy produkt. Den var lækker at se på og at røre ved, og den kunne indeholde 1000 musiknumre. Den var enkel at betjene og samtidigt så lille, at den med lethed kunne ligge i lommen. Totalt attraktive egenskaber, totalt attraktivt produkt. Det var ikke nødvendigt at fortælle, at den havde et flot design, det kunne enhver se, i det øjeblik den blev frigivet. Det var heller ikke nødvendigt at fortælle, hvor fedt det ville være at have al sin yndlingsmusik med i lommen, det var alle da straks med på. Man skulle blot fortælle, at det var dét, iPod’en kunne.

 

DET er sexy.

 

VIS det i stedet for at FORTÆLLE det.

 

Når det drejer sig om jeres firmas budskab, er konklusionen klar: Lad være med at FORTÆLLE, at I er gode. VIS det ved at fortælle, hvad I gør, hvem I er, og hvilke holdninger I har, så skal folk nok selv komme frem til den rette konklusion, nemlig at I er sexy.

 

Når det drejer sig om jeres produkt, så sig aldrig, at det er godt eller lækkert eller lignende. VIS produktet, så folk kan se det. Og fortæl så, HVAD det kan.

 

Ok?

Uddrag af "Budskab, Bullshit & Bundlinje":

 

Jeg måtte vige pladsen til fordel for en lokal tekstforfatter, der diskede op med perler som:

 

"INGEN opgave er for stor, INGEN for lille!"

 

"Det er ingen hemmelighed, at vi lever af tilfredse kunder."

 

Jeg havde mødt min bullshit'ens overmand. For hvor stor en overraskelse er det lige, at en virksomhed lever af tilfredse kunder? Hmm... OG hvilken virksomhed spænder så bredt, at den seriøst kan påberåbe sig at INGEN opgave er for stor og INGEN for lille?

 

Har du brug for inspiration til at formulere jeres budskab, mission- eller vision-statement, så læs mit essay "Budskab, Bullshit & Bundlinje", der er mit bidrag til en visionær tilgang til kommunikation.

 

TEL (+45) 26 714 715

EMAIL

Rønnevej 9

DK 2680 Solrød Strand