Det lette setup

2019-05-20

Når jeg tænker på, hvilket udstyr det krævede at producere lækkert content for 25 år siden, bliver jeg glad. Vi slæbte rundt på tunge kameratasker med flere forskellige kameraer og objektiver, stativer, store softbox'e og paraplyer for at få lyset helt perfekt. Billedbehandling var ikke nemt, så det var vigtigt at billederne stod lige i skabet. Skulle man lave video var det helt håbløst. Tilbage på kontoret stod der en række gigantiske Macs i pangfarver med skærme, der var ligeså dybe som de var brede. Det var en god idé at smutte en tur ud til kaffemaskinen når man havde sat et stort billede til at åbne i Photoshop, for det kunne godt tage sin tid.

Det sjove er, hvor begejstrede vi var over, hvor hurtigt og nemt alting var blevet i forhold til 10 år tidligere, hvor man endnu ikke var begyndt at bruge computere til grafisk arbejde.

Idag har jeg et Full-Frame digitalkamera med ét objektiv, en gimbal til at filme video i bevægelse og ét stativ. På kontoret står en 27" iMac med mere plads på harddisken end samtlige grafiske tegnestuer i København kunne præstere dengang. Og nåh jo, så står der også et par MacBooks. Det er det hele. Alligevel producerer vi idag flottere materiale end nogensinde før, på kortere tid, til en brøkdel af prisen og med langt mindre kaffeindtag. Måske i fremtiden bliver det nok, bare have en iPhone med i lommen.

Men én ting er det gear vi bruger, noget andet er overvejelserne omkring budskabet, den visuelle retning og kanalerne ud til målgruppen. Disse overvejelser har ikke ændret sig overhovedet. Vi er blevet dygtigere, kanalerne er blevet flere og information mere tilgængelig, men i bund og grund gør vi os de samme overvejelser om budskab og formgivning i dag som dengang.